Bel voor meer informatie +31 (0) 48 546 06 20 (lokaal tarief)

Home > Zorg goed voor je microflora, dan zorgt je microflora goed voor jou

Zorg goed voor je microflora, dan zorgt je microflora goed voor jou

darmbacterien darmen gezonde darmen Gezondheid Microflora


Zorg goed voor je microflora, dan zorgt je microflora goed voor jou

Door beheerder • 15 maart 2017

Stel: je wil graag werken aan je gezondheid. Of een betere Quality of Life. Heb je het gevoel dat je dat allemaal alléén moet doen? Dan heb ik goed nieuws voor je: Dat hoeft niet meer. Vanaf vandaag heb je miljarden kleine helpers, die (bijna) gratis voor je werken. Het enige dat je hoeft te doen, is goed voor ze zorgen. Hieronder lees je hoe:


De microflora in je darmen kan je helpen om in optimale gezondheid te blijven

Wie zijn mijn helpers?

Je helpers zijn je microflora: de miljarden bacteriën in je lichaam, die met name in je darmen te vinden zijn. Nu denk je misschien: Bacteriën zijn toch ziekmakers? Dat klopt, maar lang niet allemaal. In onze darmen leven meer goede dan slechte bacteriën. Deze ‘kleine helpers’ spelen een cruciale rol in het onderhouden en optimaliseren van je gezondheid. Mits je ze goed verzorgt, natuurlijk!


De gezondheid van je darmen en darmbacteriën heeft grote invloed op je gewicht, humeur en gezondheid

Wat doet mijn microflora voor mijn gezondheid?

Ons lichaam kan niet zonder darmbacteriën: Je hebt ze – onder andere – nodig om voedsel te kunnen verteren, om bepaalde vitamines te maken, en zelfs om gelukshormonen aan te maken(!). Je darmen bevatten honderden soorten goede bacteriën, die er samen voor zorgen dat je niet of minder snel depressief, dik of ziek wordt. Maar je kan het ook omkeren: als je goed gebruik maakt van al die kleine helpers, kun je jouw Quality of Life een enorme boost geven.


Niet alleen voeding, beweging en slaap hebben een positieve invloed op je darmflora. Ook veel lachen helpt mee!

Hoe kan ik mijn microflora verbeteren?

Goed zorgen voor je darmbacteriën is heel makkelijk, en daarnaast ook nog leuk en lekker. Als je onderstaande 5 wetenschappelijk bewezen tips volgt, komt het zeker goed:

Beweeg! Stilzitten zorgt ervoor dat je darmen ook stilstaan. En daar houden bacteriën niet van: Ze willen graag werken voor jou.
Zorg voor Quality of Sleep: Je darmbacteriën zijn gebaat bij een uitgeslapen gastheer of vrouw. En jij zelf natuurlijk ook!
Eet en/of drink producten met goede bacteriën. Denk hierbij aan yoghurt, zuurkool en geitenkaas.
Eet en/of drink producten waar fermenteerbare vezels in zitten. Met name groente, fruit en peulvruchten bevatten veel van deze vezels.
En dan de leukste tip: Lach! Lachen is gezond voor je darmbacteriën. En nog voor veer meer dingen. Meer hierover in één van de volgende blogs.

darmbacterien darmen gezonde darmen Gezondheid Microflora