Bel voor meer informatie +31 (0) 48 546 06 20 (lokaal tarief)

Home > Zo blijf je bio-actief

Zo blijf je bio-actief

bio-actief eten mindfullness natuurproducten Voeding


Zo blijf je bio-actief

Door beheerder • 1 mei 2017

Over voeding wordt veel geschreven: vitamines, mineralen, omega-3’s, aminozuren… Je hebt ze allemaal nodig om gezond te blijven. Maar er zijn ook stoffen die je méér geven dan alleen basale gezondheid. Deze zogenaamde ‘bioactieve stoffen’ kunnen een grote rol spelen in het bereiken en behouden van een optimale Quality of Life. Hoe dat werkt, lees je hieronder:

zo blijf je bio-actief
Optimaal gezond zijn… Daarvoor is meer nodig dan alleen basale voedingsstoffen

Vitaal, energiek en gezond

Wat moet je eten om niet ziek te worden? Die vraag heeft de wetenschap lange tijd bezig gehouden. Uiteindelijk kwamen ze met een lijst van essentiële voedingsstoffen. Als je van al deze stoffen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen krijgt, is de kans dat je ziek wordt klein. Ziek zijn is echter niet hetzelfde als écht vitaal, energiek en weerbaar zijn. Daarvoor heb je ook bioactieve stoffen nodig.

zo blijf je bio-actief
Veel supplementen bestaan vaak uit slechts één bioactieve stof, terwijl groenten en fruit wel honderden verschillende bioactieve stoffen kunnen bevatten.

Hedendaagse wetenschap
In de hedendaagse wetenschap komt steeds meer aandacht voor bioactieve stoffen. Antioxidanten bijvoorbeeld, die je lichaam kunnen beschermen tegen allerlei schadelijke chemische reacties. Of polyfenolen, die ontstekingsremmend te werken. Steeds meer onderzoeken laten zien dat bioactieve stoffen helpen bij het optimaal functioneren van onder andere je immuunsysteem, huid en darmen.

Van alles een beetje
Veel bioactieve stoffen zijn tegenwoordig te koop als supplement, zoals fucoidan en lycopeen. Het is echter goed om te weten, dat de meeste bioactieve stoffen slechts een klein effect hebben op je gezondheid. Dat betekent dat je beter kleine beetjes van verschillende ‘bioactives’ kan binnenkrijgen, dan heel veel van één of twee. Maar hoe doe je dat?

atuurproducten te eten. In tegenstelling tot de veelal bewerkte voedingsmiddelen uit pakjes, potjes en zakjes, bevatten natuurproducten zoals groente, fruit, peulvruchten en noten véél verschillende bioactieve stoffen. We schreven het al eerder, en het wordt ook bevestigd door 100-jarigen: Als je natuurlijk eet, dan is dat natuurlijk goed voor je. Op die manier blijf je lekker bio-actief.

bio-actief eten mindfullness natuurproducten Voeding