Bel voor meer informatie +31 (0) 48 546 06 20(lokaal tarief) 06-82761790

Home > Mooier bruin worden doe je zo

Bauland Kliniek beauty food gezond eten gezonde voeding groeten en fruit healty mooie huid Quality of life Voeding zonnen

Mooier bruin worden doe je zo

Door Toine Wilke • 20 June 2016

De zomer komt er weer aan. Voor veel mensen betekent dat: in de zon liggen en lekker bruin worden. Bruin is immers mooi. Toch blijkt uit onderzoek dat je het mooiste kleurtje níet krijgt van de zon. Wetenschappers hebben namelijk een manier ontdekt om een nóg mooiere huidskleur te krijgen. Deze manier is 100% natuurlijk. Bovendien worden mensen die op deze manier bruin worden aantrekkelijker gevonden dan zonaanbidders. Al benieuwd hoe het werkt? Lees dan hieronder verder:

Pigment

Een bruine huidskleur wordt veroorzaakt door natuurlijke kleurstoffen. Die stoffen heten pigmenten. Als je in de zon gaat liggen, maakt je lichaam het pigment melanine aan. Deze stof zorgt ervoor dat je huid beschermd wordt tegen zonlicht. Een soort natuurlijke sunblock, als het ware. Maar melanine is niet de enige stof die zo’n mooie kleur geeft. In je voeding zitten namelijk ook natuurlijke pigmenten, die kunnen zorgen voor een goede ‘tan’.

Bruin worden met groente en fruit

Groente en fruit zijn van levensbelang om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen. Een aantal van die vitamines zijn ook pigmenten: Vitamine A en E bijvoorbeeld. Maar groente en fruit bevatten nog veel meer pigmenten, die samen zorgen voor een mooie, bruinachtige huidskleur. Mooier dan de zon? Jazeker, dat is wetenschappelijk bewezen!

De verschillende kleuren huid van verschillende leef- en eetgewoonten uit het onderzoek van Dr. Ian Stephen. Links: zongebruinde huid. Midden: blanke huid, zonder invloed van zonlicht of voldoende groeten en fruit. Rechts: 'gouden gloed' na het eten van veel groenten en fruit.

De verschillende kleuren huid van verschillende leef- en eetgewoonten uit het onderzoek van Dr. Ian Stephen. Links: zongebruinde huid. Midden: blanke huid, zonder invloed van zonlicht of voldoende groeten en fruit. Rechts: ‘gouden gloed’ na het eten van veel groenten en fruit.

Gouden gloed

Onderzoeker Dr Ian Stephen van de Universiteit van Nottingham onderzocht het eetgedrag van een groot aantal proefpersonen. Degenen die méér groente en fruit aten, bleken een ‘gouden gloed’ over hun huid te krijgen. Vervolgens liet hij foto’s van random blanke mensen op de computer bewerken tot 3 versies: een gewone, een zongebruinde, en ééntje met deze gouden gloed. Er werd gevraagd welke van de 3 versies mensen het gezondst (en daarmee het aantrekkelijkst) eruit vonden zien. Je raadt de uitkomst al: Die van de groente- en fruiteters natuurlijk.

Naast groente en fruit, is zonlicht ook goed voor ons. Zorg voor genoeg zon in je leven, maar bescherm jezelf ook tegen te heftig licht.

Naast groente en fruit, is zonlicht ook goed voor ons. Zorg voor genoeg zon in je leven, maar bescherm jezelf ook tegen te heftig licht.

 

Groenteboer

Naast dat groente en fruit gezond voor ons is, blijkt het ons dus ook nog aantrekkelijker te maken. Dat is dus dubbele winst. Toch hoef je je vakantie naar de zon niet te annuleren voor een enkele reis naar de groenteboer: Ook de vitamine D uit zonlicht kunnen we immers goed gebruiken. Wanneer je echter op het punt staat om te verbranden, is het raadzaam om het contact met de zon te vermijden. Wil je toch per se lekker op het strand zijn? Gebruik dan zonnebrand. En neem een appel, wortel en een tomaat mee!

Praktische tips om méér groente en fruit binnen te krijgen:

  1. Neem snacktomaatjes en (mini) appels mee in je tas. Zo geniet je overal en altijd van een gezond en lekker tussendoortje
  2. Wen je aan om elke dag 250 gram groente in je avondmaaltijd te verwerken. Alle groente die je daarnaast nog eet (zoals bij je lunch of als snack) wordt zo een bonus
  3. Eet een paprika of wortel bij je lunch. Gemakkelijk mee te nemen, en ook nog eens goede bronnen van vezels
  4. Vind je groente saai? Probeer dan eens zeewier. Er zijn zelfs wieren die smaken als spaghetti en spek. Dat wordt smullen!
  5. Trakteer jezelf elke dag op een smoothie. Probeer verschillende combi’s. Groente en fruit gaan vaak heel goed samen in de blender.

Het eten van genoeg groente en fruit is slechts één van de vele manieren om je Quality of Life te verbeteren. Benieuwd naar méér? Blader dan door ons Quality of Life archief, of abonneer je op denieuwsbrief.

Quality of Life is een project van Bauland Kliniek, Fitland en een tiental professionals die op een innovatieve manier met gezondheid bezig zijn. Wij geloven in optimale gezondheid (lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk) en zijn elke dag op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. Onze verzamelde kennis delen we graag, onder andere in de vorm van blogs.

Bauland Kliniek beauty food gezond eten gezonde voeding groeten en fruit healty mooie huid Quality of life Voeding zonnen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *