Home > Lipoedeem – vetophoping

Lipoedeem – vetophoping

Door Melanie van Kol • 9 July 2015

Lipoedeem

Lipoedeem is een veel voorkomende, progressieve aandoening die nog niet te genezen is. De aandoening ontstaat als gevolg van een toename van abnormaal subcutaan vetweefsel met oedeemvorming.

Kenmerken Lipoedeem

Lipoedeem wordt gekenmerkt door een pijnlijke bilaterale, symmetrische verbreding van de onderste- en/of bovenste extremiteiten. Het aantal en de grootte van de vetcellen neemt toe.De aandoening kan zich uiten op de armen, benen, billen en heupen. De handen, vinger, voeten en tenen zijn nooit aangedaan.

Vroegtijdige diagnosticerend en behandeling kunnen progressie tegengaan.

Vrouwenziekte

Helaas voor de vrouwen maar Lipoedeem is een typische vrouwenziekte, het treed vrijwel altijd op in de puberteit, na een zwangerschap of rond het 30-40e levensjaar.
Veel voorkomende klachten:

• Vermoeid en zwaar gevoel
  • Druk- en aanrakingspijn
  • Snel ontstaan van blauwe plekken
  • Koud aanvoelen van ledematen
  • Psychisch tgv uiterlijk

Behandelmethodes van Lipoedeem

• Manuele lymfedrainage
  • Ambulante compressietherapie
  • Liposuctie

Bewegingstherapie en gewichtscontrole (effectiviteit is niet bewezen)
De therapieën zijn voornamelijk gericht op de reductie van vetweefsel. Het doel hiervan is om de progressie van lipoedeem te verdragen en eventuele klachten te doen verminderen.

De behandeling bestaat uit den combinatie van wekelijkse manuele lymfedrainage en compressie therapie. Manuele lymfedrainage heeft geen direct effect op de reductie van vetweefsel, het richt zich voornamelijk op het vocht tussen de vetcellen. Door de behandeling verminderd ook de druk- en spanningspijn.
Therapeutische elastische kousen geven druk van buitenaf waardoor het oedeem gereduceerd wordt en de omvang stabiel gehouden kan worden.

Stadia van Lipoedeem

benen

Stadium 1. De huid is vrijwel egaal, glad en gelijkmatig, alleen bij het samenpersen van de huid ziet men cellulitis te voorschijn komen. Bij het tasten voelt men fijne knobbelige vetophopingen in de diepe huidlaag.

Stadium 2. Er is sprake van toenemende vetophopingen en een grover huidoppervlak. De knobbelige vetophopingen zijn vergroot en zonder samenpersen van de huid is deze al onrustig en getekend met cellulite.
Stadium 3. De huidstructuur wordt nog grover en er ontstaan grote deformerende vetzakken. Als er in het verloop van de aandoening overgewicht ontstaat t.g.v. Een verminderde bewegelijkheid kan er een combinatie ontstaan van lipo- en lymfoedeem.

Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen neem dan contact op met de huidtherapeute van Bauland Kliniek.
Tel: (0485)460 620 of vul ons contactformulier in.

liposuctie; lipoedeem; vetophoping; zadeltassen;