Bel voor meer informatie +31 (0) 48 546 06 20 (lokaal tarief)

Home > Leren omgaan met stresshormonen

Leren omgaan met stresshormonen

hormonen mindfullness omgaan met stress stress surfen


Leren omgaan met stresshormonen

Door beheerder • 8 mei 2017

Vlak voor een belangrijke afspraak of een presentatie, komen deze woorden altijd weer op in mijn hoofd: Het is erop of eronder. Het is win or lose. Alle druk staat op mij. IK moet het doen… Maar hoe?

leren omgaan met stresshormonen
Bijna iedereen heeft stress. Maar lást hebben van stress, is vaak een kwestie van hoe je ermee omgaat

Als beginnend ondernemer kende ik veel stressvolle momenten: Mijn eerste productpresentatie bijvoorbeeld. Ik wist nog hoe zenuwachtig ik was: Zouden de mensen mijn zeewierburgers lekker vinden? Wat als er een belangrijk journalist rondloopt? Er zou toch niemand ziek worden? Constante adrenaline gierde door mijn bloedvaten…

Gelukkig ging alles toen goed. En eigenlijk gaat het best wel vaak goed. Dat komt door de adrenaline. Dat fight or flight hormoon zorgt ervoor dat je in the zone bent: Alles lijkt langzamer te gaan. Maar eigenlijk functioneert je brein 2 x zo snel: Voor je gevoel heb je meer overzicht. Meer tijd om te reageren in panieksituaties. Zoals laatst, toen ik moest speechen voor de voorzitter van het Nobelprijscomité.

Ik was nog nooit zo zenuwachtig. Tenminste, zo voelde het. Maar eigenlijk voelt het altijd zo. Artiesten kennen dit ook. Zelfs (of juist!) de groten der aarde zijn altijd weer gespannen voor een groot optreden. Dit was mijn grootste optreden tot dan toe. Ook stonden er nog 4 camera’s op me gericht. En – mede dankzij de adrenaline – ging het wéér goed.

leren omgaan met stresshormonen
Stresshormonen kunnen heel handig zijn. Zoals hier, toen ik moest pitchen voor het Nobelprijscomité

Inmiddels weet ik ermee om te gaan, die adrenaline. En, om eerlijk te zeggen, is het best een handige stof: Ik weet dat het me nooit in de steek laat; dat ik op elk belangrijk moment zal beschikken over de juiste dosis ‘fight or flight’. Naast adrenaline – dat vooral op de korte termijn (een paar minuten tot een paar uur) werkt – is er nog een ander stresshormoon: cortisol. Dat werkt vooral op de lange termijn: dagen, weken en zelfs maanden kan je onder stress staan. Ook met cortisol heb ik leren omgaan, de afgelopen 2 jaar, als startend ondernemer:

Want je bent jong, en je wilt wat. In mijn geval: mensen het voedsel van de toekomst – zeewier – te laten eten. Dat dacht ik te doen door middel van zeewierburgers. Maar wat je allemaal moet doen om dat te bereiken: zeewierburgers ontwikkelen, zeewierburgers maken, zeewierburgers verpakken, zeewierburgers verkopen, zeewierburgers promoten, zeewierburgers presenteren, zeewierburgers marketen. En dan ondertussen ook nog geld verdienen en dat administreren. Dat vroeg ontzettend veel van mezelf. Maar op cortisol kon ik doorgaan. Heel lang!

Toch is maandenlang op cortisol leven, hetzelfde als roofbouw plegen op je lichaam: Op een gegeven moment moet je rust nemen. Het liefst ga ik dan surfen. De zon, de zee, de golven, samen of alleen… Het maakt me niet zoveel uit: als ik maar lekker kan ontspannen.

In die ontspanning ligt de sleutel tot succes, en méér Quality of Life: Als je weet waar je écht rustig en relaxed van wordt, dan verlaag je je stresshormonen op een natuurlijke manier, en kan je daarna ook beter presteren. Of, zoals een beroemde surfer ooit zei:

En daarmee slaat hij natuurlijk de spijker op z’n kop. Laat ik afsluiten met een vraag:

Waar word jij écht ontspannen van?
Ik hoor het graag in de comments hieronder.

hormonen mindfullness omgaan met stress stress surfen