Bel voor meer informatie +31 (0) 48 546 06 20 (lokaal tarief)

Home > Geef je brein een boost met deze voedingsstof

Geef je brein een boost met deze voedingsstof

boost brein brein een boost gezond leven Voeding


Geef je brein een boost met deze voedingsstof

Door beheerder • 27 maart 2017

Zou je beter willen slapen dan je nu doet? Of minder vaak geïrriteerd willen zijn? Zou je méér zin willen hebben om te sporten? Dan kan het zijn, dat je brein een tekort heeft aan tryptofaan. Dat klinkt erger dan het is. Sterker nog: Door een paar simpele aanpassingen in je eetgewoonten kun je méér dan genoeg van deze essentiële voedingsstof binnen krijgen. Hieronder lees je hoe:

brein een boost
Door genoeg tryptofaan binnen te krijgen, kan je je brein beter in balans brengen.

Geluksgevoel
Veel mensen hebben een tekort aan tryptofaan. Dat komt met name door wát, en de manier waarop ze eten. Wat ze vaak niet weten, is dat tryptofaan – zeker in tijden van stress – nodig is om je lichaam en geest goed in balans te houden. Tryptofaan is namelijk de bouwstof van 2 belangrijke hormonen in je lichaam: Serotonine en melatonine. Deze regelen onder andere je dag-nachtritme, de verwerking van pijnprikkels en misschien wel het belangrijkste: het geluksgevoel in je brein.


Minder irritaties, beter slapen, en méér zin om te sporten: Door voldoende tryptofaan binnen te krijgen, functioneert je brein beter, en voeg je meer ‘Quality’ aan je ‘Life’ toe.

Meer tryptofaan, meer effect
Meer tryptofaan binnenkrijgen is vrij gemakkelijk: ‘gewoon’ meer voedsel eten waarin tryptofaan zit, zoals kalkoen, linzen of garnalen. Of een tryptofaansupplement slikken. Als je op die manier dagelijks een halve gram tryptofaan binnenkrijgt, dan doe je je brein al een groot plezier. Als je het écht goed wil doen, dan roep je ook de hulp in van je darmen. Als je goed zorgt voor de bacteriën die daarin zitten, dan kunnen ze je helpen om tryptofaan om te zetten naar de werkzame hormonen. Met als resultaat: een gezonder, en blijer brein.

Hoe je dat precies kan doen, lees je in de volgende Quality of Life Blog!

brein een boost
Peulvruchten zoals linzen en kikkererwten zien er niet alleen heel mooi uit… Ze bevatten – net als o.a. Kalkoen, eieren en zeevruchten, ook nog eens veel tryptofaan.

boost brein brein een boost gezond leven Voeding