Bel voor meer informatie +31 (0) 48 546 06 20 (lokaal tarief)

06-82761790

Home > Dit is super vet voor je gezondheid

Dit is super vet voor je gezondheid

Bauland Kliniek gezonde voeding healty food omega 3 onverzadigd vet qauality of life verzadigde vetten vette vis vetten vetzuren


Dit is super vet voor je gezondheid

Door Toine Wilke • 30 May 2016

Vet is ongezond. Tenminste, dat denken veel mensen. Maar het tegendeel is waar: vetten zijn essentieel voor een goede gezondheid. Er zijn zelfs vetten die je minder dik kunnen maken. Hoe dat kan, lees je hier:

Wat is vet?

Vetten (of vetzuren) zijn essentiële bouwstoffen voor ons lichaam. We hebben ze nodig voor isolatie, om energie op te slaan, om onze cellen goed te laten functioneren en om andere stoffen, zoals hormonen, te maken.

Maak je niet dik

Veel mensen denken dat je dik wordt van vet eten. Hoewel dat zeker mogelijk is, is het vaak niet het geval: Wat je naast de vetten eet, en met name wélke vetten je eet, is minstens net zo belangrijk. De kneep zit hem dus niet in de hoeveelheid, maar in de verhouding tussen de verschillende vetzuren.

Veel verschillende vetten

Er zijn verschillende soorten vetzuren: trans-vetten, verzadigde vetten, enkelvoudig onverzadigde vetten, en meervoudig onverzadigde vetten (hieronder vallen omega-3 en omega-6). Behalve transvet, zijn al deze vetten van nature volop aanwezig in ons dieet. Over het algemeen krijgen we iets teveel verzadigd vet, iets te weinig enkelvoudig onverzadigd vet, en iets te veel omega-6 binnen. Veel interessanter is, waar we te weinig van binnenkrijgen: omega-3’s.

vet verbranden

Omega-3’s kunnen bijdragen aan een gezonde vetverbranding.

 

Vet gezond

Geschat wordt dat zo’n 90% van de mensen onvoldoende omega-3 binnenkrijgt. En dat terwijl elke cel in ons lichaam deze vetten zo hard nodig heeft. Hoewel een tekort aan omega-3 niet gelijk zal leiden tot ziekte, kunnen deze gezonde vetzuren je op de lange termijn wel beschermen tegen onder andere hart-en vaatziekten, depressies en diabetes. Bovendien kunnen omega-3’s ook je Quality of Life verbeteren. Als je namelijk genoeg omega-3 binnenkrijgt, dan kan dat onder andere positieve gevolgen hebben voor je:

  • Vetverbranding en gewicht
  • Hart-en  bloedvaten
  • Dagdagelijkse stemming
  • Huid

Supervet, toch?

visolie

De belangrijkste omega-3’s, EPA en DHA, vind je in visolie.

De ene omega-3 is de andere niet

Net zoals er verschillende soorten suikers zijn, zijn er ook verschillende soorten omega-3 vetzuren. De één heeft een groter gezondheidseffect dan de ander. De belangrijkste  omega-3’s zijn eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Ons lichaam is onvoldoende in staat om deze zelf te maken uit de andere omega-3’s in ons voedsel, zoals  alfa-linoleenzuur (ALA). Daarom is het ook belangrijk om voldoende EPA en DHA binnen te krijgen. EPA en DHA vind je eigenlijk alleen maar in vette zeevis en visoliecapsules. Met de praktische tips hieronder gaat het echter prima lukken om alle omega-3’s in je dieet te verwerken.

Praktische tips om méér omega-3’s binnen te krijgen:

 

  • Maak elke week iets lekkers met vette zeevis. Google een lekker recept met zalm, makreel, sardientjes of haring en leef je uit
  • Hou je niet van vis? Slik dan visolie-capsules. Tegenwoordig zijn ze geur-en smaakloos.
  • Gebruik zoveel mogelijk olijfolie, sesamolie, en lijnzaadolie in je keuken. Experimenteer met deze verrassende smaken.  
  • Eet noten! Lekker als tussendoortje  

Het verrijken van je dieet met omega-3’s is slechts één van de vele manieren om je Quality of Life te verbeteren. Benieuwd naar méér? Blader dan door ons Quality of Life archief, of abonneer je op de nieuwsbrief.

Quality of Life is een project van Bauland Kliniek, Fitland en een tiental professionals die op een innovatieve manier met gezondheid bezig zijn. Wij geloven in optimale gezondheid (lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk) en zijn elke dag op zoek naar manieren om dat mogelijk te maken. Onze verzamelde kennis delen we graag, onder andere in de vorm van blogs.

Bauland Kliniek gezonde voeding healty food omega 3 onverzadigd vet qauality of life verzadigde vetten vette vis vetten vetzuren