Home > Behandelingen > Hand & pols > Ganglion (cyste)

Ganglion (cyste)

Een ganglion is een goedaardige zwelling die vaak voorkomt op de bovenkant of onderkant van de pols maar soms ook op de vingers. Een ganglion is te herkennen aan een kleine, stevige, gevoelige massa. Het bultje is gevuld met een geleiachtige vloeistof. Een ganglion geeft niet altijd klachten. Soms voelen patiënten tintelingen in de aangedane vinger, opdat het ganglion op de zenuw drukt. Ook kan er sprak zijn van bewegingsbeperking, pijn of zwakte van de vinger.

Ganglion (cyste)

Een ganglion kan plotseling ontstaan of zich in enkele maanden ontwikkelen. Sommige ganglions verkleinen na een periode van rust en worden weer groter na activiteit. Het kan ook gebeuren dat het ganglion spontaan verdwijnt of stuk barst. Soms bestaat er naast het ganglion een triggerfinger.

Een ganglion kan op twee manieren worden behandeld. De mate van de aandoening bepaalt welke behandeling het meest geschikt is.

Zonder operatie

Door middel van een naald kan de geleiachtige vloeistof worden weggezogen, waardoor de zwelling zal verdwijnen. Mogelijk zal er ook een ontstekingsremmende vloeistof genaamd corticosteroïd worden ingespoten.

Operatie

Indien het ganglion terugkomt en de patiënt het wenst, dan kan het ganglion door middel van een operatie worden verwijderd. Hoe dit wordt gedaan is afhankelijk van de grootte en de locatie van het ganglion. Met een operatie wordt de hele cyste verwijderd met eventueel een deel van de peesschede of het gewrichtskapsel.

Als de verdoving is uitgewerkt kunt u wat pijnklachten hebben, hiervoor kunt u pijnstillers als paracetamol gebruiken. Na de wondgenezing zullen de hechtingen worden verwijderd. Afhankelijk van de ingreep kan het zijn dat het gebied rondom de plaats van de ingreep een paar dagen droog moet blijven. Met een operatie heeft u de meeste kans dat het ganglion wegblijft. Er blijft echter altijd een kans bestaan dat het ganglion terugkomt.

Hand en pols chirurgie wordt bij Bauland Kliniek vergoed door uw zorgverzekeraar. Lees hier meer over zorgverzekeraars.