Home > Behandelingen > Hand & pols > De ziekte van Dupuytren

De ziekte van Dupuytren

De ziekte van Dupuytren is een aandoening die leidt tot kromstand van de vingers. Deze ziekte wordt veroorzaakt door vermeerdering van het bindweefsel in de hand waardoor zich strengen en onderhuidse knobbels vormen. De strengen liggen meestal in de handpalm en kunnen samentrekken waardoor de vingers krom gaan staan. Deze toenemende kromstand van de vinger kunnen de functie van de hand belemmeren. Bij een operatie worden de strengen weggenomen waardoor de verkrommingen verdwijnen of verminderen en de handfunctie verbeterd.

De oorzaak van de ziekte van Dupuytren is vaak onbekend. Wel is bekend dat de aandoening ongeveer vijfmaal vaker voorkomt bij mannen dan bij vrouwen. Ook lijken suikerziekte (diabetes) en erfelijke aanleg van invloed te zijn. Omdat de ziekte van Dupuytren altijd terugkomt, is het mogelijk dat u eerdere keren in uw leven behandeld moet worden.

De behandeling van de ziekte van Dupuytren kan meestal in de dagbehandeling worden uitgevoerd. Bij de operatie wordt met een zigzagsnede de huid ingesneden. Dit is nodig om te voorkomen dat de huid na de operatie te veel gaat samentrekken. De streng wordt losgemaakt van de huid en verwijderd, waarna de huid wordt gesloten met hechtingen. In ernstige gevallen kan er een huidtekort ontstaan. Er wordt dan een klein stukje huid van de onderarm getransplanteerd. De ingreep duurt ongeveer twintig tot zestig minuten.

Na de operatie wordt er een drukverband om de hand en om de geopereerde vingers aangelegd. Na 48 uur kunt u het verband zelf verwijderen. Daarna kunt u voorzichtig starten met het bewegen van de geopereerde vingers. Na twee weken zullen de hechtingen worden verwijderd en kunt u de hand gaan gebruiken en mag de hand nat worden. De hand en vingers zullen nog enkele weken stijf aanvoelen.

Hand en pols chirurgie wordt bij Bauland Kliniek vergoed door uw zorgverzekeraar. Lees hier meer over zorgverzekeraars.