Home > Behandelingen > Borst > Borstvorming bij mannen

Borstvorming bij mannen

Borstvorming is een vervelende, veelvoorkomende aandoening bij mannen. Bij een gezond gewicht is borstvorming bij volwassen mannen niet normaal. De oorzaken kunnen hormonaal zijn, maar kunnen ook door medicatie komen. Anabole steroïden en softdrugs kunnen medeoorzaak zijn van dit probleem.

Borstvorming

De borstvorming kan bestaan uit klierweefsel, vetweefsel of beide. Voor klierweefsel is de behandeling anders dan voor vetweefsel. Bij lichamelijk onderzoek kan uw plastisch chirurg vaststellen om welke soort gynaecomastie het gaat. In sommige gevallen is hiervoor een mammografie (Röntgenfoto van het borstweefsel) nodig.

De behandeling van borstvorming bij mannen

Als het borstweefsel voornamelijk uit vetweefsel bestaat, kan er met liposculptuur vetweefsel worden verwijderd. Dit is een weinig belastende procedure die in dagbehandeling plaatsvindt. Na verloop van tijd zijn de littekentjes meestal niet meer zichtbaar. Bij liposculptuur wordt er geen huid weggenomen, zodat er een relatief huidoverschot kan ontstaan.
Als het borstweefsel voornamelijk uit klierweefsel bestaat, moet dit via een sneetje aan de onderrand van de tepelhof worden verwijderd. Hierdoor kan het gevoel in de tepel verminderen. Met deze methode kan ook overtollige huid worden verwijderd als dat nodig is

De ingreep vindt plaats in dagbehandeling en is weinig belastend. Zware inspanning en training van de armen en borstspieren moet enige weken worden vermeden, maar normale bezigheden kunnen binnen enkele dagen worden hervat.

De behandeling van gynaecomastie is al mogelijk vanaf €2100,-. Klik hier voor het volledige prijsoverzicht.