Home > Behandelingen > Borst > Borstverkleining

Borstverkleining

Lichamelijke klachten en psychische hinder kunnen voor vrouwen redenen zijn voor een borst verkleinende operatie. Borsten die te groot zijn kunnen de oorzaak zijn van schouder-, nek- of rugklachten en irritatie van de huid onder de borst. Grote borsten kunnen bij fysieke activiteiten complicaties opleveren. Een borstverkleining kan uitkomst bieden en verlichting geven.

Borstverkleining

Een borstverkleining is een zeer frequent uitgevoerde ingreep en in principe mogelijk bij iedere vrouw van wie het lichaam volgroeid is. In de meeste gevallen wordt een borstverkleining vergoed door uw zorgverzekeraar. Tijdens het consult kunnen we u daarover informeren.

BMI

Het resultaat van een borstverkleining wordt het mooist als u op uw ideale gewicht bent. De NVPC (Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie) adviseert een BMI (Body Mass Index) tussen de 18,5 en 30. Hoe lager de BMI, hoe minder kans op complicaties en hoe mooier het resultaat. Bereken uw BMI

Voorafgaand aan de operatie maakt de plastisch chirurg een tekening op beide borsten om het te opereren gebied te markeren. De borst wordt verkleind door het verwijderen van huid- en klierweefsel. Wij werken met twee verschillende methodes; de methode van het ankervormige litteken of het J-vormige litteken. Op deze methodes bestaan variaties die zonodig met u worden besproken. De wonden worden gesloten met fijn hechtmateriaal. In een enkel geval zou het kunnen zijn dat er drains (dunne slangetjes) worden ingebracht die eventueel bloed en wondvocht afvoeren. De behandeling vindt plaats onder algehele narcose.

Pijnstilling op maat

Bauland Kliniek werkt met de nieuwste methodes van pijnbestrijding. U start al direct vóór de behandeling met pijnmedicatie. Afhankelijk van uw ingreep krijgt u een specifiek en uitgebalanceerd pakket van pijnmedicatie. Hierdoor heeft u vlak na de ingreep, maar ook de dagen daarna, zo min mogelijk hinder of pijnklachten. Dit medicatiepakket is natuurlijk bij de behandelprijs inbegrepen. Tevens wordt er, naast dit medicatiepakket, tijdens de operatie lokale verdoving achtergelaten. Beide manieren zijn erop gericht om uw verblijf zo comfortabel mogelijk te maken.

Na de behandeling van een borstverkleining

In de uitslaapkamer wordt u verzorgd door gediplomeerde verpleegkundigen. De plastisch chirurg controleert u als u weer wakker bent. De eerste zes weken na de operatie moet u dag en nacht een stevige BH dragen en mag u niet zwaar tillen of sporten. Deze BH krijgt u van ons na de operatie. U mag de kliniek verlaten op het moment dat uw plastisch chirurg of anesthesioloog dit verantwoord vinden. Bauland Kliniek biedt u de mogelijkheid tot overnachting als dit nodig mocht zijn. Zes weken na de operatie kunt u vaak weer uw dagelijkse bezigheden hervatten. Twee en zes weken na de operatie vinden controles plaats. Roken heeft een negatieve invloed op de wondgenezing. Het is daarom van groot belang dat u na de operatie gedurende tenminste twee weken niet rookt. De littekens dient u te beschermen voor ultraviolette bestraling, gedurende tenminste zes maanden.

Sneller herstel

Na een operatie kan het zijn dat u last heeft van wondvochtophopingen (secundair lumfoedeem). Dit kan als zeer vervelend worden ervaren. Sneller herstel na de operatie kan dus bevorderd worden door een behandeling bij onze huidtherapeute. Ze kan dan door middel van massage in de vorm van manuele lymfdrainage zorgen voor een betere afvoer van het lymfevocht. Lees hier meer over Lymfoedeem. We raden u dan aan om na de operatie een afspraak in te plannen bij onze huidtherapeute. De behandeling bij de huidtherapeute wordt in de meeste gevallen vergoed door uw zorgverzekeraar. Klik hier voor het maken van een afspraak.
Voor een borstverkleining hanteren wij een prijs van €4200,-. Klik hier voor het volledige prijsoverzicht.

Foto's voor en na een Borstverkleining